Wat willen we bereiken?
In de Sociale koers 2020 -2023 gaven wij ten aanzien van het thema leren en werken het volgende aan: “We vinden het belangrijk dat iedereen (waar mogelijk) kan werken en de kans krijgt om mee te doen aan maatschappelijke en sociale activiteiten en het beste uit zichzelf kan halen. Daarvoor is het nodig dat er mogelijkheden zijn om te leren, jezelf te ontwikkelen en je talenten te ontdekken en in te zetten, van jong tot oud. Om aan ontwikkeling toe te komen, moet er wel een aantal zaken in de basis goed op orde zijn. Vaak zijn beperkte financiën een reden om thuis te blijven zitten en niet deel te nemen aan de samenleving. Heb je veel zorgen over je financiën, dan wil je dat eerst oplossen.”
De afgelopen jaren is steeds meer duidelijk geworden dat er behoefte is aan meer integrale samenwerking tussen partijen rondom inwoners met multiproblematiek. Zeker voor jongeren speelt deze behoefte. De situatie rondom corona heeft deze behoefte nog eens extra benadrukt. Daarom zal de komende tijd extra aandacht zijn voor integrale samenwerking (zowel in de toegang als daarna) en de doelgroep jongeren.
Betrokkenheid verbonden partijen
WIL
GGDrU
Wat gaan we daarvoor doen?
Inwoners kunnen zich financieel redden
- Om inwoners met een minimuminkomen zo goed als mogelijk te ondersteunen voeren wij een onderzoek uit naar het minimabeleid.
Uit het herijkingsonderzoek moet duidelijk worden welk bereik we momenteel realiseren dankzij de bestaande inkomensregelingen, of en hoe dit bereik vergroot kan worden, waar de overlap zit tussen verschillende regelingen en of het daarbij wenselijk is om inkomens- en vermogensgrenzen op een gelijke wijze toe te passen.
De uitkomsten van het herijkingsonderzoek worden eind 2022 opgeleverd. Op basis van de aanbevelingen uit het onderzoek hervormen we in 2023 het minimabeleid. In 2024 zijn de adviezen uit het onderzoek in het lokaal inkomensbeleid geïntegreerd.
- We blijven de samenwerking met de maatschappelijke ketenpartners verder versterken en de uitvoering efficiënter maken. Dit doen we in 2023 door het voeren van gesprekken met mensen uit de doelgroep en front-office professionals over waar zij tegen aan lopen en wat beter kan.
- We houden de situatie met betrekking tot de hoge inflatie nauwlettend in de gaten. Zullen eventueel nieuwe Rijksregelingen snel en adequaat uitvoeren. En met maatschappelijke partners voortdurend zoeken naar manieren om de groep die dit het zwaarste treft te ondersteunen
Er zitten zo min mogelijk kinderen thuis zonder onderwijs
- Als gevolg van de corona kampen leerlingen met achterstanden op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak. Met behulp van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) willen wij in nauwe samenwerking met de scholen de achterstanden wegwerken. Voor de kosten hiervan ontvangen we een vergoeding van het rijk. De beschikbare middelen zijn in te zetten tot de zomer van 2025.
- Vanuit het Thuiszitterspact blijven we inzetten op een betere samenwerking tussen GGDrU, het Sociaal Team en de samenwerkingsverbanden. We voorkomen en brengen hiermee het aantal thuiszitters terug.
Voorschoolse educatie (VE)
- We voeren de wettelijke verplichting uit voor uitbreiding van ureninzet van de pedagogisch beleidsmedewerker om de kwaliteit van de voorschoolse educatie te vergroten. Door de onzekerheid over aantal kinderen met een VE-indicatie en het afnemen van de Onderwijs Achterstands Beleid middelen ligt hier mogelijk een financieel risico.
- Via de nieuw te ontwikkelen resultaatafspraken Voor- en vroegschoolse educatie gaan we de kinderen met een dergelijke indicatie beter monitoren.
- In 2023 maken de GGDrU en de VVE-groepen nieuwe afspraken over de ouderbetrokkenheid, wat van belang is om het taalniveau van de kinderen te verbeteren.
Onderwijs
- In september 2022 startten we een Taalatelier om kinderen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen extra te ondersteunen.
- Samen met het onderwijsveld stellen we een nieuw integraal huisvestingsplan onderwijs op.
Samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs verbeteren.
- In 2023 stellen we een regionaal procesregisseur aan, die het proces begeleidt bij ingewikkelde casuïstiek rondom passende zorg en onderwijs. Dit leidt tot sneller inzicht in verantwoordelijkheden van betrokken partners op zowel inhoud als financiën, waardoor kinderen de best passende zorg en onderwijs krijgen die ze nodig hebben.
- In het REA (Regionaal Educatieve Agenda) stelden we in 2022 het document ‘Op weg naar meer inclusief onderwijs’ op. In 2023 zetten we dit om naar een strategische agenda. Hierin staan de doelen waaraan we de komende 4 jaar gaan werken om tot meer inclusief onderwijs te komen
- Met schoolbesturen en hun samenwerkingsverbanden maken we regionaal afspraken om jeugdhulp en passend onderwijs beter op elkaar af te stemmen. We werken aan de verbinding onderwijs en jeugdhulp en maken afspraken met zorgaanbieders hierover binnen de nieuwe inkoopstrategie jeugd. Deze inkoop gaat in 2023 van start. De ontwikkeling naar meer inclusief onderwijs vergt een zorgvuldig proces van meerdere jaren en hangt samen met ontwikkelingen op onderwijshuisvesting.
Alle werkzoekenden helpen we aan betaald of onbetaald werk
- We continueren de werkwijze van de Houtense werktafel, waarbij zowel aandacht is voor begeleiding naar werk als voor participatie. En waarbij door de inzet van specifieke projecten meer mensen zich kunnen ontwikkelen. De raad informeren we met kwartaalrapportages over de projecten en resultaten.
Inwoners van Houten hebben een zinvolle daginvulling
- Met de Op Koers-aanpak richten we ons, in samenwerking met betrokken organisaties, op inwoners met meervoudige problemen. We helpen minstens 20 inwoners met deze integrale aanpak.
- We kijken in 2023 nog een keer naar de onderkant van het bijstandsbestand; kunnen we met een meer wijkgerichte en integrale aanpak nog meer mensen kunnen activeren. De resultaten hiervan maken we beter inzichtelijk in onze kwartaalrapportages.