Programma's

Programma Goede bereikbaarheid

Omschrijving programma

Houten staat bekend om zijn bijzonder ruimtelijke structuur, waarin de nadruk ligt op woon- en leefkwaliteit met veel ruimte voor fietsers en voetgangers. De bereikbaarheid van Houten is goed: een sterke fietsstructuur, twee treinstations, een rondweg om de kern Houten en aansluitingen op de snelwegen in de buurt. Kenmerkend voor 't Goy, Schalkwijk, Tull en 't Waal is dat de hoeveelheid verkeer beperkt is, maar dat de gebruikers van de wegen heel divers zijn, van landbouwverkeer tot vrachtverkeer, lokaal verkeer en bezoekers van buiten de kernen.

Het lokale openbaar busvervoer vervult een beperkte rol, mede doordat de wegenstructuur binnen de Rondweg niet geschikt is voor grote bussen en de kleine kernen een relatief laag potentieel aan reizigers hebben. In het programma goede bereikbaarheid wordt benoemd wat de Houtense ambities zijn om de goede bereikbaarheid van de gemeente Houten per auto, fiets en openbaar vervoer te behouden. Bij goede bereikbaarheid hoort een (weg)infrastructuur met bijbehorende voorzieningen, die qua functionaliteit en kwaliteit voorziet in de behoefte van de gebruikers, met oog voor de verkeersveiligheid, geluidskwaliteit en luchtkwaliteit.

Regionale ontwikkelingen
Mobiliteit stopt niet bij de gemeentegrens, maar is een regionale aangelegenheid. Voor het invullen van onze bereikbaarheidsambities is regionale samenwerking van groot belang. In regionaal verband besteden we in de overleggen met Rijkswaterstaat, de provincie, U10, ProRail, U-OV en de regiogemeenten continu aandacht aan de belangen van de regio en van onze eigen gemeente. Vanuit mobiliteit leveren we input aan diverse regionale projecten (zoals  het programma U Ned, de regionale mobiliteitsstrategie, knooppunten ontwikkeling en regionale parkeerstrategie) en lokale ruimtelijke plannen. In regionaal verband zal in 2023 het zwaartepunt liggen op de relatie tussen woningbouwontwikkeling en regionale bereikbaarheid. In het BO MIRT (periodiek overleg van de regio met het rijk) van het najaar 2022 moet duidelijk worden welke investeringen in het mobiliteitssysteem (OV, fiets, auto, parkeren) noodzakelijk zijn om te invulling te kunnen geven aan de regionale woningbouwopgave en de regio tegelijkertijd leefbaar en bereikbaar te houden.

Bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid
De circa 50 projecten met betrekking tot mobiliteit en bereikbaarheid zijn opgenomen in het Bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid . In dit meerjarenplan wordt mede in verband met het bepekte budget aan eigen middelen een prioritering aangegeven  Bij nieuwe ontwikkelingen of inzichten kan hierdoor opnieuw worden afgewogen of de huidige prioritering nog steeds de juiste is. Meer zicht op invulling van de woningbouwambities van Houten is een voorbeeld van een nieuw inzicht waardoor de prioritering kan wijzigen.

Fietsen
Als Fietsstad 2018 van Nederland geven wij prioriteit aan de fiets, vooral omdat dit een duurzaam en gezond vervoermiddel is. We willen dat het gebruik van de fiets de komende jaren toeneemt, vooral op de ritten korter dan 15 km, zodat Houten ook voor fietsgebruik bovengemiddeld scoort. Houten heeft ook de ambitie regionale fietsverbindingen te verbeteren. Naast de fiets behoort ook het openbaar vervoer tot de eerste lijn waar we langs werken.  We willen de sterke positie van het openbaar vervoer behouden en intensiveren. Dit levert een bijdrage aan de algemene bereikbaarheid van Houten en aan een duurzame mobiliteit. We hebben daarbij ook aandacht voor de wensen van ouderen en mindervaliden.

Verbreding van de A27/A12 Ring Utrecht.
Verder zijn wij betrokken bij de voorbereidingen die Rijkswaterstaat Midden-Nederland treft voor de verbreding van de A27/A12 Ring Utrecht. Na de vernietiging van het Tracébesluit door de Raad van State in juli 2019, in verband met het Programma Aanpak Stikstof (PAS),heeft RWS een nieuw Tracébesluit 2020 opgesteld, wat ter inzage heeft gelegen.  E.e.a. heeft consequenties voor de aanpak en de planning van de Ring Utrecht.

Verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder
Een ander Rijksproject waarbij Houten betrokken is, is de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder. In totaal is het te verbreden traject ca. 47 km lang. Richting Utrecht krijgt het traject drie rijstroken. Op 16 december 2020 deed de Raad van State een uitspraak over het laatste beroep op het Tracébesluit voor de verbreding van de A27 Houten - Hooipolder. Dit betekent dat het Tracébesluit  onherroepelijk is. De werkzaamheden aan de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder starten naar verwachting in 2023. Na afronding van deze werkzaamheden wordt een nieuwe fietsbrug over de Lek aangelegd. Deze is belangrijk voor de toekomstige snelfietsroute Vianen-Houten-USP.

Buitengebied tussen Bunnik en Houten
Voor het buitengebied tussen Bunnik en Houten zijn meerdere maatregelen vastgelegd in de bestuursovereenkomst integraal maatregelpakket Bunnik-Houten. Deze maatregelen zullen in 2023 verder uitgewerkt worden. Voor Houten geldt dat verder wordt gewerkt aan de voorbereidingen voor aanpassingen aan het kruispunt Kruisweg-Binnenweg-Rondweg. Bunnik zal de spitsknip op de Achterdijk verder voorbereiden in 2022 en de provincie zal doorgaan met de voorbereidingen voor het vrijliggend fietspad langs de N410. De provincie heeft in het voorjaar van 2021 helaas besloten vooralsnog niet verder te gaan met de voorbereidingen van de aansluiting op de A12, onder andere vanwege de hoge kosten en de vraag of de huidige invulling voldoende toekomstvast is, gezien alle ruimtelijke ontwikkelingen in de regio. De aansluiting A12 wordt onderzocht als onderdeel van de mobiliteitsstrategie van U Ned, we blijven ons hier, samen met Bunnik, ook in 2023 hard voor maken.

Eiland van Schalkwijk
Voor het Eiland van Schalkwijk zijn projecten benoemd in de Mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk. De hoogst geprioriteerde projecten zijn opgenomen in het bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid. Deze projecten zorgen voor een goede bereikbaarheid, een betere verkeersveiligheid van het Eiland als de woningbouw en recreatieve ontwikkelingen, zoals de ontwikkeling van Fort Honswijk, toenemen.

Beheer en onderhoud
Als uitgangspunt voor het beheer en onderhoud van de bovengrondse infrastructuur zoals wegen, (maar ook voor bijvoorbeeld openbare verlichting, civieltechnische kunstwerken, verkeerslichten en straatmeubilair) is vanaf 2013 het Beeldkwaliteitskader Openbare Ruimte van kracht, gebaseerd op het door de raad vastgestelde sobere “Nieuw Houtens Niveau”.
Wegen dienen te voldoen aan de kwaliteitsnorm B (“functioneel”). In de centrumgebieden geldt voor wegen de kwaliteitsnorm A (“Mooi en comfortabel”).

We kunnen het weg-areaal nog op de gewenste beeldkwaliteit houden. Dit geldt de laatste twee jaar helaas niet voor onkruid op verharding buiten de centrumgebieden. Hiervoor wordt een aanpak ontwikkeld voor het komende jaar.

De weginspectie 2022 vormt de basis voor het jaarplan voor 2023 met het uit te voeren groot- en klein onderhoud en de vereiste vervangingen. Naar verwachting zullen we net als in voorgaande jaren op ongeveer 150 locaties (totaal ca 6000 m2) onderhoud plegen aan elementenverharding.

Overzicht verbonden partijen
Bij dit programma zijn geen verbonden partijen betrokken.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2022 13:39:39 met de export van 10/06/2022 12:02:04