Programma's

Programma Veilige leefomgeving

Omschrijving programma

Inleiding
Het motto van het programma luidt: ‘Een veilige stad, een gezamenlijke zorg’. Mensen wonen en werken in een omgeving die veilig is en waarin mensen zich ook veilig voelen.

Houten is een veilige gemeente om in te wonen. Het gevoel van veiligheid in Houten wordt gewaardeerd met het rapportcijfer 7,9 (Rapportage Burgerpanel oktober 2021).

In mei 2019 heeft de gemeenteraad het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2020-2023 vastgesteld. In dit plan zijn de kaders neergelegd voor het lokale veiligheidsbeleid in de komende jaren. Het Integraal Veiligheidsplan kent 3 prioriteiten:
1. De Veilige wijk
2. Aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit
3. Zorg en veiligheid.
Voor het jaar 2022 en 2023 is een nieuw uitvoeringsplan (UVP) opgesteld. Cybercrime is in het UVP als nieuwe prioriteit benoemd, aangezien het aantal registraties cybercriminaliteit (ook landelijk) fors toeneemt. Voor dit thema loopt in Houten een (afstudeer)onderzoek en we zetten in op activiteiten om inwoners weerbaar te maken tegen cybercriminaliteit.

Sociale veiligheid
Autokraken en woninginbraak
Gezien de hoge impact die deze vorm van criminaliteit heeft op onze inwoners en bezoekers zet de gemeente samen met de politie in op een stevige aanpak waarbij het bieden van informatie (preventieve maatregelen) en het stimuleren van de eigen rol van onze inwoners bij het voorkomen van criminaliteit voorop staat. Er is variatie in de middelen die hiervoor worden ingezet. Zo gaat de gemeente met de campagnefiets de wijk in (focus op hotspots) om inwoners informatie te geven waarmee ze zich beter kunnen wapenen tegen diverse vormen van criminaliteit en zijn er verschillende campagnes in samenwerking met politie, Boa’s, Stichting Veilig Houten en het jongerenwerk.

Jeugdoverlast
Van jongeren ervaren inwoners iets meer overlast. Uit de monitor sociale kracht 2021 blijkt 7% van de inwoners in Houten veel overlast van jeugd te ervaren. 78% ervaart weinig tot nauwelijks overlast. Uit het aantal meldingen jeugdoverlast bij de politie blijkt dat de overlast in 2020 en 2021 relatief hoog was. Door de coronacrisis werken meer mensen thuis, zijn jongeren vaker op straat en lijkt de verdraagzaamheid af te nemen. In 2022 daalt het aantal meldingen weer flink. De jeugd op straat verwijzen we zoveel mogelijk naar hun (nieuwe) chill-locaties, waar nodig delen we bekeuringen uit en de extra boa-capaciteit wordt ook in de avonden ingezet, wat bijdraagt aan de aanpak van jongerenoverlast. De integrale aanpak van overlastgevende jeugd(groepen) wordt in 2023 verder geoptimaliseerd met het zogenaamde 7-stappenmodel.

Boa-capaciteit
De Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van de gemeente Houten zijn een onmisbare partner als het gaat om het handhaven van veiligheid. Zo mag een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) onderzoeken of er bepaalde strafbare feiten zijn gepleegd, mogen ze verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven.  Ze hebben een breed scala aan preventieve en repressieve taken die (het gevoel van) veiligheid van onze inwoners verhogen. Ze werken hierbij nauw samen met partners als de politie, jongerenwerk bij aan de aanpak van overlast en criminaliteit. De huidige ontwikkelingen in Houten – zoals veel jeugd op straat, ondersteuning in de aanpak ondermijnende criminaliteit, acties uit ons Integraal Veiligheidsplan (IVP), signalering van radicalisering en polarisatie en de capaciteitsproblemen van de politie– vraagt om meer inzet van de Boa’s tijdens en buiten kantoortijden.In 2020 en 2021 is de boa-capaciteit met twee formatieplaatsen tijdelijk uitgebreid. Dit is gefinancierd met de van het Rijk ontvangen coronacompensatie. In 2022 komen wij met een voorstel tot een structurele uitbreiding van de Boa’s met 2 FTE (coalitieakkoord 2022-2026 ). Deze boa's worden dan in 2023 ingezet en daarbij wordt geïnvesteerd (profiel en opleiding) op preventie (ogen en oren-functie) en omgaan met jeugd op straat.

Burgerparticipatie

  • Stichting Veilig Houten Buurtpreventie is voortgekomen uit een burgerinitiatief en levert al jaren een waardevolle bijdrage aan de veiligheid in Houten. Naast buurtpreventie verzorgt Veilig Houten reanimatie- en AED cursussen. Ook plaatst de stichting 24/7 bereikbare AED’s en heeft de gemeente hierdoor een overall dekking in de gemeente. In 2023 zullen we de samenwerking met deze Stichting verder verstevigen.
  • Vanaf 2021 is de gemeente Houten aangesloten bij Meld Misdaad Anoniem waarmee burgers anoniem melding kunnen maken van (vermoedens van) criminaliteit.  

Ondermijnende criminaliteit
Niet alle vormen van criminaliteit zijn zichtbaar. Er zijn vormen van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit waar slechts mondjesmaat zicht op bestaat of over wordt gesproken, zoals drugsproductie en -handel en fraude. Inwoners/bedrijven van Houten dragen hier (soms onbewust) aan bij door bijvoorbeeld een pand te verhuren aan een malafide huurder. Onder regie van de gemeente wordt de aanpak van ondermijning verstevigd langs de volgende aandachtspunten: alertheid, weerbaarheid, signalen, thematische en gebiedsgerichte projecten, integraal werken en communicatie. De aanpak van de Georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit (GOC) vereist veel tijd, energie, inzet en geduld. Op basis van eerdere integrale controles blijkt dat er meer aan het licht komt dan in eerste instantie zichtbaar is aan de oppervlakte. Voor de komende jaren vraagt de GOC ook van onze gemeente meer inzet, ook in regionaal verband. In verband met de invoering van de Omgevingswet en de wens van het college om meer bedrijvigheid toe te staan in het buitengebied zal er extra capaciteit nodig zijn in het voorbereidend onderzoekswerk, de beleidsvorming en de concrete inzet van toezichthouders, adviseurs, controlemogelijkheden. Voor de aanpak van de GOC kijken we in eerste instantie of we dit kunnen realiseren door herprioritering van werkzaamheden binnen de bestaande formatie.

Fysieke veiligheid
De gemeente Houten kenmerkt zich ook op het gebied van fysieke veiligheid als veilig. Bedrijven met de hoogste veiligheidsrisico’s zijn niet aanwezig. De risicokaart laat wel zien dat er externe veiligheidsrisico’s zijn, zoals een overstroming en het vervoer van gevaarlijke stoffen over spoor en water. Daarnaast zijn er ontwikkelingen die invloed hebben op de fysieke veiligheid:

  • Onder invloed van klimaatverandering worden weersomstandigheden extremer en minder voorspelbaar. Daardoor wordt een groter beroep gedaan op de flexibiliteit van de hulpverleningsorganisatie. De noodzaak tot beperking van de gevolgen zal kunnen doorwerken in ruimtelijke beslissingen;
  • De energietransitie leidt tot de introductie van nieuwe energiebronnen en -dragers. Deze zullen nieuwe risico’s veroorzaken. Hoe groot die risico’s zijn is nog niet bekend en de risicobeheersing is op dit gebied nog sterk in ontwikkeling. Ook hier zullen ruimtelijke beslissingen relevant zijn voor de gevolgbeperking;
  • Als gevolg van extramuralisatie en vergrijzing zullen steeds meer mensen – en niet alleen ouderen – aangewezen zijn op bijzondere voorzieningen of zorg in hun eigen woning. Het Bouwbesluit stelt aan woningen lagere eisen dan aan zorggebouwen. Tijdens een crisis zullen dus steeds vaker mensen verminderd zelfredzaam zijn als het gaat om zichzelf in veiligheid brengen.
  • Tot slot zal de verdergaande digitalisering kunnen leiden tot meer digitale verstoringen, met maatschappelijke ontwrichting als mogelijk gevolg.

Veiligheid en de aantasting daarvan zijn dynamisch en grensoverschrijdend. Bij de zorg voor veiligheid blijven we inspelen op de actualiteit en intensief samenwerken in de regio met onze veiligheidspartners, zoals het waterschap en de veiligheidsregio. Risicocommunicatie is hierin een belangrijk speerpunt. De zorg voor veiligheid is ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid van veel partijen. Het gaat daarbij niet alleen om de inzet van hulpdiensten, maar ook om bijdragen van bedrijven, instellingen, woningbouwcorporaties en inwoners.

De afgelopen jaren hebben ons getoond dat juist die gezamenlijke inzet en het oppakken van eigen verantwoordelijkheid veel hebben geholpen bij het realiseren van relatief goede veiligheidscijfers.
Op die weg zullen we blijven doorgaan. Voor een veilige woon-, werk-, en leefomgeving in Houten.

Verkeer

Door de bijzondere infrastructuur kent Houten een relatief laag ongevalscijfer. Het aantal meldingen over hard rijden in de wijk is min of meer gelijk gebleven, maar dit blijft een belangrijk aandachtspunt wegens het risico op ongelukken en de onveiligheidsgevoelens die dit veroorzaakt. Het aantal aanvragen om inzet van gedragsbeïnvloeding van verkeer door de gemeente is gelijk gebleven.

Met dit programma geven we concreet invulling aan het thema veiligheid en ziet de burger wat hij of zij van de gemeente en haar partners in veiligheid kan en mag verwachten. De missie van de gemeente Houten luidt dat we samen met partners en onze inwoners een integraal en op maat gesneden veiligheidsbeleid ontwikkelen én ten uitvoering brengen.

Overzicht verbonden partijen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Stichting Veilig Houten

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2022 13:39:39 met de export van 10/06/2022 12:02:04