Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Deelnemende partijen
Colleges van de 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht en Zeist
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
De GGD is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Een wethouder (of burgemeester) heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 26).
Houten heeft in het AB 1 stem van totaal 70.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 7 leden bestaat.Houten is ook vertegenwoordigd in de Bestuurscommissie Midden-Nederland (BC) die wordt gevormd door 25 portefeuillehouders uit de vijf regio’s (exclusief gemeente Utrecht).
Begrotingsprogramma
Samen leven, deelprogramma Sport en gezondheid
Maatschappelijk belang
De GGDrU voert de wettelijke taken uit op het terrein van de openbare gezondheidszorg voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg).De belangrijkste taak is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Onderdeel uitmaken van de GGDrU levert voordelen op het gebied van (financiële) risicospreiding, bestuurlijke kracht, expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Lokaal belang
We willen dat inwoners van Houten in balans zijn, gezond gedrag vertonen en in een gezonde leefomgeving wonen en participeren. Daarnaast willen wij voldoen aan onze wettelijk verplichte taken. Dit doen wij o.a. door taken uit te laten voeren door de GGDrU. Het gaat hier om wettelijke taken zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding, TBC-bestrijding, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties en het Rijksvaccinatieprogramma (RVP).
Mede op basis van epidemiologisch onderzoek van de GGDrU, bestaande uit de Jeugdmonitor en de Volwassenenmonitor, richt Houten zich op de thema’s: psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen, gezond opgroeien en preventie ten aanzien van het gebruik van genotmiddelen. Ook worden extra metingen gedaan naar de effecten van Corona voor jongvolwassenen alsmede volwassenen wat invloed kan hebben op ons beleid en de uitvoering daarvan.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Vanaf 2020 tot heden is de GGDrU vooral druk geweest met de bestrijding van het coronavirus. Het is de verwachting dat het Coronabedrijf geïntegreerd wordt met het onderdeel IZB (infectieziektebestrijding). Hoe het virus zich verder zal ontwikkelen is onduidelijk. De impact van de maatregelen (destijds) en Corona zelf worden goed gemonitord. Zo is 'mentale gezondheid ' een pijler die meer aandacht heeft gekregen. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals personeelstekorten maakt de uitvoering van taken binnen de GGDrU kwetsbaar. Denk aan uitvoering van de JGZ, het gebrek aan (forensische) artsen. Door de komst van Oekraïense ontheemden is er meer druk komen te liggen op taken van de GGDrU. Denk aan de JGZ, Prenatale huisbezoeken, het geven van extra voorlichting, het afleggen van huisbezoeken en het bieden van Rijksvaccinaties.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
In het najaar wordt door het nieuwe bestuur gewerkt aan het opstellen van een nieuwe bestuursagenda voor de jaren 2023- 2027. De inhoud bepaalt het beleid en daarmee de uitvoering. Dit heeft weer impact op de begroting (welke keuzes worden gemaakt, welke prioritering wordt gesteld en wat zijn de financiële effecten hiervan). Daarnaast werken we met een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Houten en de GGDrU. Daarin maken wij maatwerkafspraken die altijd tussentijds worden geëvalueerd en aan het eind van ieder jaar. In 2022 evalueren we de gemaakte afspraken en taken zoals opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2021 en begrote bijdrage 2022 t/m 2026 opgenomen.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
5.143
4.113
-1.030
Vreemd vermogen
35.524
49.258
13.734
Totaal vermogen
40.667
53.371
12.704
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-2.027
-1.030
997
Mutaties reserves
2.027
1.595
-432
Resultaat
0
565
565
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Deelnemende partijen
Colleges van de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
AVU is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Een wethouder heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 25). Houten heeft in het AB 4 stemmen, op basis van het aantal inwoners.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 7 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten aan de verbetering van het milieu met betrekking tot afval. Daarbij wordt gestreefd naar het bereiken van een zo gunstig mogelijk effect, tegen zo laag mogelijke kosten, wat een gunstig effect heeft op de tarieven.
Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval (dus geen afval van bedrijven). De AVU doet dit door de organisatie en de regeling van transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen. Dat zijn restafval (huisvuil), ongescheiden grofvuil, GFT, papier en glas.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Alle gemeenten hebben er belang bij dat het transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is.Lokaal belang
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Als gevolg van corona waren meer mensen thuis gaan werken. Daardoor ontstond er meer huishoudelijk afval. Dat is nu langzaam weer aan het verminderen. Het recyclen en afzetten van gerecycled materiaal tegen aanvaardbare kosten blijft een uitdaging, evenals het verminderen van de hoeveelheid afval (afvalpreventie).
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
In 2023 moet het contract voor de inzameling van oud papier worden aanbesteed. AVU is voor enkele kleinere stromen (textiel en luiers) ook de inzameling en verwerking aan het regelen voor gemeenten die daar belangstelling voor hebben. AVU gaat in 2023 communicatiecampagnes voor de gemeenten opzetten.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2021 en de begrote bijdragen 2022 t/m 2026 opgenomen.
De bijdrage in 2023 is met 4% gedaald t.o.v. 2022. Dat komt omdat het oud papier naar verwachting meer opbrengt dan in 2022. Daarnaast wordt verwacht dat de hoeveelheid huishoudelijk afval iets daalt omdat er minder thuis gewerkt wordt.Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
696
820
124
Vreemd vermogen
23.790
21.640
-2.150
Totaal vermogen
24.486
22.460
-2.026
* bron: jaarstukken AVU, vastgesteld op 6 juli 2022
Financieel resultaat 2021
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
0
124
124
Mutaties reserves
0
1
1
Resultaat
0
125
125
* bron: jaarstukken AVU, vastgesteld op 6 juli 2022
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht en De Ronde Venen en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht.
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
Het Recreatieschap de Stichtse Groenlanden (RSG) is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Een wethouder en een raadslid hebben zitting in het AB, dat is samengesteld uit 2 leden per deelnemer (totaal 20).
Houten heeft in het AB 2 stemmen van totaal 22.
Houten heeft één wethouder als lid in het DB, dat uit 10 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio.
Het recreatieschap de Stichtse Groenlanden is belast met de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de diverse dagrecreatieterreinen. Daarnaast houdt het recreatieschap zich bezig met aanleg en beheer van recreatieve routes en routenetwerken voor wandelen, fietsen, paardrijden en kanovaren. Dit zijn taken van het Routebureau, dat met ingang van 2023 als zelfstandige organisatie verder gaat.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners binnen handbereik. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn regelmatig niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeente heeft door de ligging (bijvoorbeeld langs de Lek) en/of het grotere groene buitengebied meer ruimte voor opvang van recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijvoorbeeld Utrecht of Nieuwegein.
Lokaal belang
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en de regio zijn.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Steeds weer doen zich nieuwe ontwikkelingen in het gebied voor, waar het recreatieschap op inspeelt. Zo vragen landinrichtingsprojecten de nodige aandacht, omdat bij de herinrichting van een gebied vaak nieuwe recreatieve voorzieningen als wandel- en fietspaden worden aangelegd.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
Het Recreatieschap Stichtse Groenlanden, Plassenschap Loosdrecht en omstreken en de provincie Utrecht hebben samen hun uitvoeringstaken belegd bij Recreatie Midden-Nederland (RMN). RMN zal met ingang van 2023 worden opgeheven. De taken die RMN verricht worden met ingang van 2023 ondergebracht bij Staatsbosbeheer (SBB). Het recreatieschap heeft een opdrachtgever-opdrachtnemer relatie met SBB. Komende jaren zal deze samenwerking verder vorm gaan krijgen, waarbij ook duidelijk wordt welke kosten SBB daarvoor in rekening mag brengen en welk onderhoudsniveau de leden nastreven.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2021 en begrote bijdrage 2022 t/m 2026 opgenomen.
Balanspositie eind 2021
basis concept jaarekening(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
4.610
5.256
646
Vreemd vermogen
3.299
3.058
-241
Totaal vermogen
7.909
8.314
405
Financieel resultaat 2021
basis concept jaarrekening(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-9
1.066
1.075
Mutaties reserves
-144
-1.587
-1.443
Resultaat
-153
-521
-361
Website
Recreatieschap Stichtse Groenlanden - Recreatie Midden-Nederland (recreatiemiddennederland.nl)
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Colleges en burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
De VRU is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De burgemeester heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit de burgemeesters van de gemeenten (totaal 26).
Houten heeft in het AB 3 stemmen, op basis van het aantal inwoners.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 5 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Veilige leefomgeving
Maatschappelijk belang
De VRU voert de taken uit die zij heeft op grond van de Wet Veiligheidsregio's. De VRU draagt zorg voor een (fysiek) veiligheidszorgniveau en verhoogt dit daar waar het kan. Het werk van de VRU is gericht op externe veiligheid, brandveiligheid en brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het regionale belang is gelegen in:
- eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer;
- eenduidige aanpak van rampen en crises;
- eenduidige aanpak brandweerzorg.
Lokaal belang
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s (inhoudelijk en financieel) op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Ontwikkelingen in het zorgveld
Inwoners blijven langer thuis wonen en worden minder snel (of minder lang) in instellingen opgevangen en verzorgd. We verwachten meer zelfredzaamheid, samenredzaamheid, burgerkracht en maatschappelijke vitaliteit. Dit betekent dat de (brand)veiligheidsrisico’s toenemen. Inwoners die nu langer thuis en zelfstandig wonen zijn relatief vaak verminderd zelfredzaam. Vanuit veiligheidsperspectief is hier sprake van een paradox.
De invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en het beleid van de overheid om burgers zo lang mogelijk thuis te laten wonen, hebben vergaande consequenties voor de zorg en daarmee ook voor de GHOR-organisatie.
Klimaatadaptatie
De verandering van het klimaat zorgt ervoor dat integraal gekeken moet worden naar de inrichting van de fysieke leefomgeving. Hitte- en droogteperioden, wateroverlast en de kans op een overstroming nemen als gevolg van de klimaatverandering toe. Gevolgbeperking op deze terreinen is landelijk een belangrijk aandachtspunt maar zeker ook bij de VRU.
Circulaire economie
De steeds sneller veranderende maatschappij zorgt voor andere (nieuwe) risico’s. De energietransitie waarin de omschakeling van fossiele brandstoffen (olie, aardgas, steenkolen) naar duurzame energie (zon, wind en aardwarmte) centraal staat, zorgt voor een ander gebruik van vervoersmiddelen en veranderingen in de mobiliteit. Dit leidt tot andere vraagstukken bij externe veiligheid, verkeersveiligheid en brandveiligheid.Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
De begroting VRU 2023 heeft betrekking op het (derde en) laatste jaar van de beleidsperiode 2020-2023 zoals beschreven in het beleidsplan 2020-2023 VRU. Voor deze beleidsperiode heeft de VRU zich ten doel gesteld geen aanvullende bijdrage te vragen voor nieuw beleid. Eventuele structurele kosten die voortvloeien uit nieuw beleid worden gedekt uit besparingen door efficiënter te werken en bestaand beleid te heroverwegen (nieuw voor oud). Hieronder een opsomming van de ontwikkelingen.
Concessievergoeding openbaar meldsysteem
Het OMS voor de veiligheidsregio’s Utrecht, Flevoland en Gooi en Vechtstreek is in 2014 gezamenlijk aanbesteed. De overeenkomsten van de drie regio’s met zes leveranciers hebben een looptijd tot 30 april 2024. Omdat uit onderzoek in opdracht van het Veiligheidsberaad duidelijk is geworden dat de rol van de veiligheidsregio in het exploiteren van een openbaar meldsysteem (OMS) geen wettelijke grondslag heeft, is - vooruitlopend op de overgang naar de landelijke voorziening - de concessievergoeding per 2022 op nihil gesteld, zodat abonnees geen financieel nadeel ondervinden van de gefaseerde ingebruikname van de landelijke voorziening. Met het instellen van een OMS-fonds door het algemeen bestuur van 29 maart 2021, is rekening gehouden met het wegvallen van de OMS-opbrengsten. Derhalve leidt deze ontwikkeling niet tot een bijstelling van de gemeentelijke bijdrage in de begroting 2023. Het structureel opvangen van het wegvallen van de OMS-inkomsten vraagt om fundamentele keuzes in de taakuitvoering, die meegenomen worden in de bestuurlijke afwegingen voor de nieuwe beleidsperiode 2024-2027.
Tijdelijke voorziening calamiteitencoördinator meldkamer (Caco)
De functie van calamiteitencoördinator (Caco) wordt momenteel uitgevoerd als neventaak van centralisten van brandweer en politie. De politie heeft aangegeven per 1 september 2022 te willen stoppen met het leveren van personeel voor invulling van de calamiteitencoördinator. Dit betekent dat de huidige werkwijze niet voortgezet kan worden en dat een alternatief moet worden gevonden om te voldoen aan de wettelijke beschikbaarheidseisen van de veiligheidsregio.
Samen met de veiligheidsregio’s Gooi- en Vechtstreek en Flevoland worden afspraken gemaakt om in de meldkamer Midden-Nederland te voorzien in een 24/7 ‘dedicated’ calamiteitencoördinator per 2025 als de nieuwe meldkamer in gebruik wordt genomen. Voor de tussenliggende periode wordt een tijdelijke voorziening getroffen die extra capaciteit vergt.
De kosten voor deze extra capaciteit in de periode van 1 september 2022 tot en met 2024 bedragen € 1,3 miljoen. Hiervan kan bijna € 1 miljoen incidenteel binnen de begroting worden gedekt door herprioritering van taken die in het verlengde van de calamiteitencoördinatorfunctie en incidentele budgetten die voor dit doel gereserveerd waren. Voor het resterende deel zijn incidentele middelen via de ontwikkel- en egalisatiereserve voor 2023 (165K) en 2024 (165K) beschikbaar gesteld.AED
Op 8 november 2021 heeft het algemeen bestuur besloten om de collectieve uitvoering van de AED-taak (niet wettelijk) in de huidige beleidsperiode tot en met 2023 voort te zetten en de afweging voor de volgende beleidsperiode (2024-2027) te betrekken bij de integrale besluitvorming over de taakuitvoering in het kader van het nieuwe beleidsplan. Daarmee is ook besloten de financiële effecten hiervan te verwerken in de geactualiseerde begroting 2022 en de ontwerpbegroting 2023. Dit betekent dat op basis van de evaluatie uitvoering AED-taak de gemeentelijke bijdrage vanaf 2022 structureel met € 115.000 is verlaagd en terugvloeit naar gemeenten.Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2021 en begrote bijdrage 2022 t/m 2026 opgenomen.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
17.332
27.237
9.905
Vreemd vermogen
47.178
62.708
15.530
Totaal vermogen
64.190
85.945
24.435
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
1.784
5.505
3.721
Mutaties reserves
-1.784
-2.403
-619
Resultaat
0
3.103
3.103
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Deelnemende partijen
Raden en colleges van de Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
WIL is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Een wethouder en een raadslid hebben zitting in het AB, dat is samengesteld uit 2 leden per deelnemer (totaal 8).
Houten heeft in het AB 2 stemmen van totaal 8.
De wethouder die lid is van het AB is tevens lid van het DB, dat uit 4 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Samen en leven, deelprogramma Leren en Werken
Maatschappelijk belang
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet aan de inwoners van de vier samenwerkende gemeenten. De dienstverlening omvat bijstandsverlening, re-integratie, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De samenwerking biedt financieel voordeel, omdat we gezamenlijk efficiënter uitkeringen kunnen verstrekken. Door uitvoering en beleid met elkaar te organiseren, kunnen meer initiatieven worden ontplooid en uitgevoerd en kunnen vacatures regiobreed worden uitgezet. Dit heeft effectievere uitvoering, meer kwaliteit in de uitvoering en minder overhead tot gevolg.
Lokaal belang
Het belang van Houten is dat door in gezamenlijkheid schulddienstverlening en bijstandsverstrekking te organiseren een hogere betrouwbaarheid en kwaliteit kan worden gegarandeerd. Er wordt op gestuurd dat vanuit de regionale organisatie WIL zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij het lokale netwerk in Houten.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Een stijgende inflatie zorgt er voor dat mensen met een laag inkomen nog minder te besteden hebben. De kans op leven in armoede of het maken van schulden wordt daardoor groter. In 2023 wordt dit nauwlettend gevolgd en op ingespeeld. Daarnaast is er halverwege een groot tekort op de arbeidsmarkt, maar is de arbeidsmarkt door tal van factoren (Rentepercentage, olieprijzen, oorlog in Oekraine) instabiel. De ontwikkeling van de arbeidsmarkt is een belangrijk aandachtspunt in 2023.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
WIL heeft in haar begroting 2023 duidelijk aangegeven dat zij ook op de gebieden inkomensverstrekking en schulddienstverlening meer lokaal gericht wil gaan werken.
De invoering van de wet Maatschappelijke opvang en beschermd wonen en de doorontwikkeling van de Utrechtse werktafel (op arbeidsmarktniveau, gericht op dienstverlening aan werkgevers) zijn zaken die impact hebben op de bedrijfsvoering in 2023.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2021 en begrote bijdrage 2022 t/m 2026 opgenomen.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
8.096
5.846
-2.250
Totaal vermogen
8.096
5.846
-2.250
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
0
0
0
Mutaties reserves
0
0
0
Resultaat
0
0
0
Het resultaat van WIL is zowel begroot als werkelijk altijd 0. Dit komt doordat de Wil op werkelijkheid afrekent met de deelnemende gemeenten.
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Archief Zuid Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Deelnemende partijen
Gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vijfheerenlanden
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/
gemeenschappelijk orgaanHet RAZU is een bedrijfsvoeringsorganisatie (met éénlaags bestuur).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De RAZU heeft een één laagsbestuur. Iedere deelnemende gemeente levert een bestuurslid. Onze burgemeester is dit vanuit de gemeente Houten. In de besluitvorming geldt de meerderheid van stemmen. Ieder lid van het bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente (artikel 8 van de gemeenschappelijke regeling). Dit levert de volgende stemverdeling op: Bunnik 2 stemmen, Houten 6 stemmen, Rhenen 3 stemmen, Utrechtse Heuvelrug 5 stemmen, Wijk bij Duurstede 3 stemmen en Vijfheerenlanden 6 stemmen.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het RAZU geeft uitvoering aan de Archiefwet 1995. Deze wet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren, en archieven onder dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor iedere belangstellende. Tot de taken van het RAZU behoren:
- beheer van oudere archieven
- toezicht en advisering
- beheer jongere archieven
- dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied. Verder vervult het RAZU de (niet wettelijk verplichte) functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De toegevoegde waarde van het samenwerkingsverband is het gezamenlijk kunnen oppakken van vraagstukken op het gebied van nieuwe wetgeving zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Wet open overheid (Woo), de nieuwe Archiefwet, etc.. Iedere gemeente behoeft dan niet afzonderlijk het wiel uit te vinden. Daarnaast speelt de digitalisering van de informatie een steeds grotere rol, waarbij kennis van de deelnemende gemeenten over deze complexe materie gedeeld kan worden. Ook het gezamenlijk realiseren van projecten zoals de verkenning voor het realiseren van een e-depot (2020-2021) is een goed voorbeeld van samenwerken en kennis delen.
Lokaal belang
Het RAZU voert voor de gemeente Houten de taken uit de Archiefwet uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
De Archiefwet schrijft voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht houdt op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. De archiefinspecteur van het RAZU vervult deze taak voor de deelnemende gemeenten.
Daarnaast ontsluit de digitale beeldbank van het RAZU 15.000 foto’s van Houten en omgeving inclusief beschrijving voor onze inwoners. Door het ontsluiten via de website wordt de collectie toegankelijker voor inwoners, waardoor het historisch besef toeneemt.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
De door het Rijk aangekondigde nieuwe Archiefwet 2021 wordt uitgesteld naar mogelijk begin 2024. Aanpassing van de huidige Archiefwet 1995 is nodig om ervoor te zorgen dat overheidsorganisaties ook digitale informatie goed opslaan en toegankelijk houden. Bovendien worden van overheidsorganisaties verlangd dat blijvend te bewaren informatie na tien jaar in plaats van twintig jaar wordt overgebracht naar een archiefdienst waar iedereen de informatie kan raadplegen.De Woo (Wet Open Overheid) als opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) is 1 mei 2022 gedeeltelijk in werking getreden. De Woo heeft als doel een transparante overheid te bevorderen en de informatiehuishouding op orde te brengen. Hieronder valt ook de toegang tot overheidsinformatie uit de archieven. Implementatie van de Woo bij gemeenten vindt gefaseerd plaats.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
inrichting e-depot
Als uitvloeisel van de pilot e-depot start de RAZU voor het beheer van digitale archieven met de inrichting van een e-depot en inpassing hiervan binnen de informatiekundige visie Common Groud. Dit gebeurt op projectbasis.Nieuwe wetgeving
Het RAZU onderzoekt de benodigde maatregelen om te voldoen aan de nieuwe Archiefwet en de Woo. Dit onderzoek moet leiden tot de implementatie van verbeterplannen.Beleidsplan 2023-2026
Eind 2022 verschijnt het nieuwe beleidsplan 2023-2026 van de RAZU met hierin het ambitieniveau voor de taakuitvoering in deze periode. Ter voorbereiding van het nieuwe beleidsplan zijn vijf toekomstperspectieven geschetst die richting geven aan de activiteiten in de jaren 2023-2026. De vijf perspectieven zijn:- Fygitaal
- Verbindend
- Zichtbaar
- Inclusief
- Dynamisch
Vernieuwing begroting
Begin 2022 is het RAZU samen met de deelnemende gemeenten een traject gestart om te komen tot een meer inzichtelijk programmaplan en eenduidige uitgangspunten voor de financiële begroting. Hierdoor bevat de begroting 2023-2026 van de RAZU duidelijker scheiding van activiteiten (‘wat gaan we doen’) en resultaten (‘wat is het resultaat’). Vervolgstappen krijgen hun verwerking in de Kadernota 2024.Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2021 en de begroting 2022 t/m 2026 opgenomen.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
230
275
45
Vreemd vermogen
644
1.007
363
Totaal vermogen
874
1.282
408
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-77
45
122
Mutaties reserves
77
44
-33
Resultaat
0
89
89
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Colleges van gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
De RUD is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Een wethouder heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per deelnemer (totaal 12).
Houten heeft in het AB 1 stem van totaal 13 (de provincie heeft 2 stemmen).
Houten heeft geen zitting in het DB.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het maatschappelijk belang van de RUD is gelegen in een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
De RUD voert vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken uit op het gebied van milieu.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Regionale samenwerking biedt kansen om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu te verbeteren en om tot kennisverbetering te komen.
Lokaal belang
Het belang voor Houten is gelegen in kwalitatief goede VTH-taakuitvoering op milieudossiers.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
1 januari 2023 is voor zover nu bekend het moment van de invoering van de Omgevingswet. De RUD bereidt zich hierop voor. Daarnaast verdwijnt de Wet bodembescherming en vindt er wat betreft bodemtaken een verschuiving plaats van provincie naar gemeenten.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
Kortere behandeltermijnen
Om de kortere termijnen van acht weken in plaats van 26 weken te kunnen halen wordt het nog belangrijker dat de RUD vroegtijdig wordt uitgenodigd voor intake- en/of omgevingstafels.Het gebruik van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) gekoppeld aan het zaaksysteem
Het VTH-zaaksysteem van de RUD is in 2022 gekoppeld aan de centrale landelijke structuur, zodat vergunningaanvragen worden ontvangen en samengewerkt kan worden met ketenpartners bij een vergunningaanvraag. De RUD zal voor 1 januari 2023 in de basis klaar zijn om het DSO te gebruiken.Afstemming en samenwerking bij vergunningverlening en handhaving
Onder de Omgevingswet worden vaker vergunningen verleend waarbij andere bevoegde gezagen en adviseurs betrokken zijn. Hiervoor is meer afstemming nodig met ketenpartners. De RUD gaat hier samen met de deelnemers in 2022 invulling aan geven.Verschuiving in basistaken
Er vinden een aantal verschuivingen plaats in het basistakenpakket. De taken met betrekking tot veehouderijen, garagebedrijven en alle gesloten bodemsystemen worden in principe toegevoegd aan het uitvoeringspakket van de RUD.Verschuivingen bodem
Door de verschuiving van het bevoegd gezag onder de Omgevingswet voor de bodemtaken, zal een groot deel van de taken die de RUD tot nu toe voor de provincie in uitvoering heeft, worden overgedragen aan de gemeenten. Het algemeen bestuur heeft besloten dat de RUD-gemeenten in principe hun nieuwe bodemtaken bij de RUD zullen gaan beleggen. Daarnaast heeft de RUD de intentie om op het gebied van bodemtaken meer te gaan samenwerken met de ODRU (de andere uitvoeringsdienst in de provincie).Samen op weg
Naast de komst van de Omgevingswet loopt het programma Samen op weg. Dit programma is ingegeven vanuit de wens om de kwaliteit en de effectiviteit van de RUD als uitvoeringsorganisatie voor de toekomst te borgen, waarbij de RUD Utrecht steeds verder toegroeit naar een technisch adviserende uitvoeringsdienst. Dit is een groeitraject waar zowel de RUD als haar deelnemers in 2023 een bijdrage aan moeten leveren. Voor de RUD Utrecht ligt de nadruk enerzijds op het verder ontwikkelen en in de organisatie inbedden van zogenaamde ‘rode’ competenties zoals procesvaardigheid, bestuurlijke sensitiviteit, een ondernemende en oplossingsgerichte houding of juist een innovatieve of creatieve aanpak. Dit naast de zogenaamde ‘blauwe’ competenties die al goed ontwikkeld zijn. Anderzijds komt de nadruk te liggen op technische advisering over milieuthema’s zoals geluid, trillingen, lucht, etc. In beide trajecten ligt de nadruk net als in 2022 op een RUD die zich meer in de breedte ontwikkelt.Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2021 en begrote bijdrage 2022 t./m 2026 opgenomen. Momenteel wordt gewerkt aan een voorstel tot 1e begrotingswijziging 2023 waarbij de jaarlijkse bijdrage als gevolg van recente CAO ontwikkelingen met 12.000 euro stijgt.
De trajecten Samen op weg, overdracht van bodemtaken en eventuele ophoging van de bijdrage als gevolg van wettelijke aanpassing van het basistakenpakket zijn in deze begroting (en bijdrage) nog niet doorvertaald. Hiervoor volgen begrotingswijzigingen zodra een concreet beeld van de effecten aanwezig is.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
1.659
2.227
568
Vreemd vermogen
2.612
5.325
2.713
Totaal vermogen
4.271
7.552
3.281
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-435
567
1.002
Mutaties reserves
370
270
-100
Resultaat
-65
837
902
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
College van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en colleges van gemeenten De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Stichtse Vecht.
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
De BghU is een bedrijfsvoeringsorganisatie (met éénlaags bestuur).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Een wethouder heeft zitting in het bestuur, dat is samengesteld uit 1 lid per college van burgemeester en wethouders en 2 leden van het college van dijkgraaf en hoogheemraden (totaal 11).
Houten heeft in het bestuur 8 stemmen van totaal 200.Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
De BghU kan blijvend investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Als samenwerkingsverband verzorgt de BghU namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen binnen het werkgebied en stelt jaarlijks de WOZ-waarden vast van alle onroerende zaken voor onze deelnemers. Verzorgt voor alle gemeentelijke deelnemers de uitvoering van de basisregistratie Waardebepaling Onroerende Zaken (Wet WOZ) en meten voor alle gemeenten de gebruiksoppervlakte in voor de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG).
De BghU borgt de continuïteit van zijn taakuitvoering en streeft naar continue verbetering van kwaliteit en klantgerichtheid van het waarderings- en belastingproces.
BghU wordt geleid op basis van maatschappelijk algemeen aanvaardbare principes. Afgelopen jaar is onze strategie aangescherpt en intern uitgedragen met
• het streven naar goede en betrouwbare dienstverlening en
• efficiënt objectenbeheer.Lokaal belang
De BghU behartigt namens de gemeente Houten haar belangen op het gebied van de heffing en invordering van belastingen, de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en basisadministraties en basisregistraties.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
Het is de verwachting dat in 2022 pas echt duidelijk wordt of de coronacrisis in 2020 en 2021 op langere termijn leidt tot meer kwijtscheldingen, slechter betaalgedrag en meer invorderingsactiviteiten. De geschatte dwanginvorderingsopbrengsten zijn structureel verhoogd vanaf 2022, op basis van een toegenomen volume en ervaringscijfers van 2020. Daarbij is wel een onzekerheid opgenomen, vanwege de relatieve onzekerheid rondom faillissementen en de na-ijlende effecten van de coronacrisis, met name na het wegvallen van alle steunpakketten. In de begroting 2023 is daarom hier in het weerstandsvermogen een bedrag gereserveerd.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
De kernwaarden blijven onverminderd van kracht: klantgericht, efficiënt, resultaatgericht en samenwerken. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het kunnen realiseren van de missie en visie van de organisatie en het creëren van de gewenste bedrijfscultuur in de organisatie.
Beleidsvoornemens zijn:
- beter beheer Objecten (BAG, BRK), Eigenaren (BRK),Gebruikers (NHR, BRP) en Gebruik / Verbruik ook in verband met eventuele invoering samengestelde objectenregistratie (SOR);
- de bezwarenanalyse moet verder ontwikkeld worden en ingebed gaan worden in het primaire proces om zo bezwaren te voorkomen.
- verdere ontwikkeling van de medewerkers dienstverlening door gerichte training (benaderen klanten, opstellen schriftelijke communicatie, etc.);
- op basis van de uitkomsten van het in 2022 gehouden Klanttevredenheids-onderzoek (KTO) stelt de BghU een communicatieplan op. Aan de hand van het KTO kunnen verbeteringen doorgevoerd worden aan de website, brieven (eenduidige stijl, duidelijkheid voor belanghebbenden), instellen van een klantpanel en daarmee in gesprek om de dienstverlening naar een hoger niveau te trekken;
- Goed omgaan met de inzet van de aanwezige capaciteit door bijvoorbeeld aan het begin van de cyclus een grotere capaciteit in te zetten op het afhandelen van kwijtscheldingsverzoeken en die capaciteit later in de cyclus in te zetten bij het inningsproces. Voor 2023 zal de nieuwe wet- en regelgeving in werking treden wat betreft de rechtsgang bij het afhandelen van de kwijtscheldingsverzoeken.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2021 en begrote bijdrage 2022 t/m 2026 opgenomen.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1.000)
1-1-2021
31-12-21
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.428
€1.540
€ 112
Vreemd vermogen
€ 4.078
€5.297
€1.219
Totaal vermogen
€ 5.506
€6.837
€1.331
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
€ 0
€ 112
€ 112
Mutaties reserves
€ 0
€326
€326
Resultaat
€ 0
€438
€438
Website
Vennootschap (BV. NV)
- Vennootschap (BV. NV) NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De BNG is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen (1 stem per aandeel van € 2,50). Houten bezit 6.240 van de 55,69 miljoen aandelen. De portefeuillehouder financiën wordt jaarlijks uitgenodigd voor de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. Met een balans van circa € 150 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Lokaal belang
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
Met ‘Ons Kompas Naar Impact’ heeft BNG Bank ervoor gekozen om terug te gaan naar de essentie: het publieke domein en het publieke belang. De purpose
van BNG Bank is: Gedreven door maatschappelijke impact. Deze purpose is leidend voor alles wat BNG Bank doet. De bank voert hierover het gesprek met haar klanten en helpt klanten bij het behalen van hun maatschappelijke doelen. De ambitie is dat
klanten BNG Bank beschouwen als natuurlijke partner voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, dat de bank daarin succesvol is en dat de bank dat kan aantonen.Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
BNG Bank publiceert geen begrotingen waardoor we beperkt zicht hebben op haar beleidsvoornemens. Onderstaande voornemens zijn afkomstig uit het jaarverslag 2021.
Ons doel is een stijging van de impact van onze klanten in 2023 met 10% ten
opzichte van de nulmeting over het jaar 2021. We realiseren ons dat deze doelstelling ambitieus is. Maar we vinden dat we een duidelijke stip op de horizon
moeten zetten en we willen er alles aan doen om ons doel te halen. We blijven investeren in het verbeteren van onze processen en in de ontwikkeling van onze
medewerkers. Het aantal medewerkers groeit, met name om ons klant- en kredietproces te optimaliseren en onze poortwachtersrol in te vullen. We hechten
belang aan een eenduidige kwalificatie van activiteiten (EU-Taxonomie) en zullen investeren om hieraan te voldoen en om ook de kansen te benutten die hieruit
voortvloeien.Onze financiële bijdrage 2023
Een jaarlijkse financiële bijdrage is niet aan de orde. De BNG keert ieder jaar dividend uit op basis van het behaalde resultaat van het jaar ervoor. In de financiële tabel aan het eind van deze paragraaf is het ontvangen dividend 2021 en begrote dividend 2022 t/m 2026 opgenomen.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1 mln)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
5.097
5.062
-35
Vreemd vermogen
155.262
143.995
-11.267
Totaal vermogen
160.359
149.057
-11.302
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1 mln)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
Geen begroting
236
n.v.t.
Mutaties reserves
Geen begroting
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
Website
- Vennootschap (BV. NV) Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Onder andere vijf provincies, waaronder provincie Utrecht, en gemeenten binnen zeven provincies. Binnen de provincie Utrecht zijn de volgende gemeenten aandeelhouder:
Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, ZeistBestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Vitens is een naamloze vennootschap met publieke aandeelhouders.
De gemeente heeft zeggenschap in Vitens via het stemrecht op de aandelen. Houten bezit 0,666% van de totale aandelen.
Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Vitens is een (drink)waterbedrijf dat medeverantwoordelijkheid is voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Regionaal is het belang van samenwerking gelegen in een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Het lokale belang is gelegen in een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Daarnaast heeft Houten als aandeelhouder financieel belang in de vorm van dividend.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
Vier thema’s krijgen expliciet de aandacht in de komende jaren: schonere waterwingebieden, een betrokken personeelsbeleid, een optimale bediening van hun 5,7 miljoen klanten en het waarborgen van continuïteit in het proces van winnen, zuiveren en leveren van betaalbaar drinkwater: de kerntaak van Vitens. Daarbij is Duurzaamheid als nieuw thema benoemd.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
Vitens heeft een nieuwe strategie bepaald voor de komende 10 jaar: "Elke druppel duurzaam".
De belangrijkste keuzes om hun doelen voor 2030 te behalen zijn:
1. een duurzaam watersysteem;
2. duurzame bronnen;
3. duurzaam gebruik van drinkwater.Onze financiële bijdrage 2023
Gemeente Houten is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Vitens is niet aan de orde. In de financiële tabel aan het eind van deze paragraaf is het ontvangen dividend 2021 en begrote dividend 2022 t/m 2026 opgenomen.
Balanspositie eind 2021
(bedragen x € 1 mln)
1-1-2021
31-12-2021
Verschil
Eigen vermogen
533.000
557.100
23.800
Vreemd vermogen
1.293.000
1.340.100
47.100
Totaal vermogen
1.826.300
1.897.200
70.900
Financieel resultaat 2021
(bedragen x € 1 mln)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Resultaat voor belastingen
Geen begroting
23,9
Belastingen
Geen begroting
-
Resultaat na belastingen
23,9
Website
Overige samenwerkingsverbanden
- Overige samenwerkingsverbanden U10
Vestigingsplaats
Utrecht (gastheergemeente)
Deelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist vormen de U10-gemeenten.
U10 is de netwerkorganisatie waarin 16 gemeenten in de regio Utrecht samenwerken als antwoord op grote maatschappelijke thema's en uitdagingen.
De deelnemende gemeenten betalen financiële bijdrages, structureel en eventueel op projectbasis incidenteel.Samen met samenwerkingspartners als overheden, het bedrijfsleven en kennisinstituten presenteert de U10 zich als Metropoolregio Utrecht naar de Rijksoverheid en andere subsidiepartners.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant.
Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels. Houten is vertegenwoordigd in alle bestuurstafels.Begrotingsprogramma
Programma Samen leven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidMaatschappelijk belang
In regionaal verband wordt samengewerkt aan een gezonde, slimme en groene regio.
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor Gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10 gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Lokaal belang
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio.
Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:- Gezonde woon- en leefomgeving
- Economische positionering
- Klimaatneutrale regio
- Duurzame bereikbaarheid
- Groen en Landschap
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
De U10-gemeenten willen de groei van de regio op een gezonde, duurzame en slimme wijze faciliteren. De druk op de regio op het gebied van wonen, werken, energie en landschap neemt toe. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de stijgende vraag naar betaalbare woningen.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
Bestuurstafels werken met jaarplannen. Twee belangrijke overkoepelende trajecten zijn:
- uitvoering Integraal Ruimtelijk Perspectief
- uitvoering Regionale Energie Strategie
Onze financiële bijdrage 2023
Gemeenten in U10 hebben besloten de inwonersbijdrage per 1-1-2020 jaarlijks te indexeren. De indexatie is een mixpercentage. Het mixpercentage van 70% loonindex en 30% prijsindex is de index die de gastheerorganisatie gemeente Utrecht toepast bij haar verbonden partijen. De indexatie voor 2023 is nog niet bekend. Gebaseerd op voorgaande jaren wordt rekening gehouden met +3%.
Dit maakt dat de Houtense inwonersbijdrage voor 2022 uitkomt op € 1,25 voor het bestuursconvenant Samenwerking U10 en € 0,32 voor het bestuursconvenant Verkeer en vervoer. Daarnaast levert Houten een structurele bijdrage van € 1,00 per inwoner voor het bestuursconvenant Economic Board Utrecht (EBU).
In totaal dus een inwonersbijdrage van € 1,57 voor de U10-samenwerking en € 1,00 voor EBU. Het inwoneraantal van de gemeente Houten was op 1 januari 2022 50.340. Dit maakt de bijdrage aan U10 en EBU voor 2023: €129.374 .Balanspositie eind 2021
Niet aanwezig
Financieel resultaat 2021
Convenant Samenwerking U10
Inkomsten 2021
€
Uitgaven 2021
€
Resultaat 2020
120.000
Personele kosten
840.204
Inwonersbijdragen
1.063.857
Kosten bedrijfsvoering
44.411
Extern onderzoek en begeleiding
199.214
Vergaderfaciliteiten
3.213
Overig
8.822
Resultaat 2020
87.993
Totaal
1.183.857
1.183.857
Convenant verkeer en vervoer
Inkomsten 2021
€
Uitgaven 2021
€
Voordelig resultaat 2020
17.000
Personele kosten
210.624
Inwonersbijdragen
259.649
Kosten bedrijfsvoering
0
Overig
59.425
Voordelig resultaat 2021
6.600
276.649
276.649
Website
Verbonden partijen in rekening en begroting
- Verbonden partijen in rekening en begroting Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
-1.967.526
-2.032.080
-2.076.170
-2.076.170
-2.076.170
-2.076.170
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-1.759.719
-1.880.089
-1.806.849
-1.806.849
-1.806.849
-1.806.849
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
-229.414
-211.868
-214.033
-214.033
-214.033
-214.033
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-2.358.355
-2.394.000
-2.477.000
-2.509.000
-2.508.000
-2.507.000
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
-3.662.097
-3.751.912
-3.789.348
-3.789.348
-3.786.048
-3.786.048
Regionaal Archief Zuid-oost Utrecht (RAZU)
-209.316
-227.329
-254.320
-283.183
-296.324
-298.702
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
-249.327
-308.000
-385.000
-385.000
-385.000
-385.000
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
-632.000
-712.000
-652.000
-645.000
-681.000
-695.000
Totalen
-11.067.754
-11.517.278
-11.654.720
-11.708.583
-11.753.424
-11.768.802
- Verbonden partijen in rekening en begroting Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
NV Bank Nederlandse Gemeenten
16.411
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
Totalen
16.411
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
- Verbonden partijen in rekening en begroting Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
U10
-145.559
-217.987
-174.718
-174.718
-174.718
-174.718
Totalen
-145.559
-217.987
-174.718
-174.718
-174.718
-174.718